
POD PARAGRAFEMstrona 12 nr 1 (827) 8–14.01.2016 r. Fakty i Mity

I nstytut Pamięci Narodowej 
od paru lat m.in. realizu-
je „Centralny Projekt Ba-
dawczy – Opozycja w Pol-

sce 1976–1989. Encyklopedia 
Solidarności”. Sąd Apelacyjny 
w Katowicach prawomocnym 
wyrokiem zdemaskował właś-
nie jedno z kłamstw tej IPN-ow-
skiej „encyklopedii”.

„»Encyklopedia Solidarności« 
to najobfitsze źródło wiedzy o pol-
skiej opozycji antykomunistycznej lat 
1976–1989. Obecnie prezentujemy 
prawie 4800 biogramów, ponad 1800 
haseł przedmiotowych i ponad 150 
tysięcy stron prasy podziemnej” – za-
chwalają swą robotę aktywiści IPN 
na stronie encyklopedia-solidarno-
sci.pl. Prawdziwość jednego z ha-
seł tejże „encyklopedii” negatywnie 
zweryfikował Sąd Apelacyjny w Ka-
towicach, świeżo uprawomocnionym 
wyrokiem sygn. I ACa 689/15 z 12 li-
stopada 2015 r.

Poszło o hasło „Bajtel” – ency-
klopedia-solidarnosci.pl/wiki/index.
php?title=„Bajtel”. Na stronie nie-
legalnybajtel.pl czytamy: „Pismo 
młodzieży solidarnej »Bajtel« było 
jednym z wielu nielegalnych wówczas 
czasopism opozycyjnych. Było jed-
nym z najpopularniejszych w regionie 
śląsko-dąbrowskim i nie tylko. Miało 
nakład od dwóch aż do pięciu tysięcy 
egzemplarzy, co jak na warunki »pod-
ziemne« było sporym osiągnięciem 
(…). »Bajtel« redagowany był tylko 
przez jedną osobę! Ryszard Zając na-
pisał też wszystkie teksty (poza prze-
drukami) w »Bajtlu«”. Za 1987 rok 
„Bajtel” otrzymał Nagrodę im. „Po 
prostu” – nielegalnego wtedy Sto-
warzyszenia Dziennikarzy Polskich. 
Trąbiła o tym „Wolna Europa”, 
a jego twórca pojechał w nagrodę na 
staż dziennikarski do Francji. Nota-
bene, razem z Jacusiem Kurskim.

W swej „encyklopedii” IPN 
twierdzi, że autorów „Bajtla” było 
o czterech więcej, bowiem mieli być 
„w składzie redakcji: Ryszard Zając 
(redaktor nacz.), Teresa Baranowska, 
T. Jedynak, Lech Osiak, Józef Zaj-
kowski”. Autorka tego IPN-owskie-
go hasła to właśnie jedna z wymie-
nionych: Teresa Baranowska. To 
zupełnie nowatorska na świecie me-
todologia ustalania faktów historycz-
nych – IPN przyjął jako w 100 proc. 
wiarygodne źródło informacji rela-
cję osoby, której dotyczy wydarze-
nie. Aktyw „Solidarności” ma zatem 
nieskrępowaną możliwość wyolbrzy-
miania własnych zasług i przemil-
czania grzeszków. Oczywiście doty-

czy to tylko tych, których akceptują 
IPN-wscy „badacze”. Dlatego jedne 
relacje są wiarygodne od razu, a inne 
się przemilcza. Tak tworzy się „jedy-
nie słuszną” historię, choć upstrzo-
ną „białymi plamami”. Jak jednak 
widać na tym przykładzie, dla IPN-u 
najbardziej są

obiektywne relacje 
subiektywne.

W czasach zwłaszcza wczes-
nego PRL-u w historii i kulturze 
Polski pojawiły się „białe plamy”. 
Przemilczano niektóre nazwiska, 
fakty i dokumenty albo prezento-
wano je w zupełnie odmiennym 
świetle niż dotąd. W powieści „Rok 
1984” George’a Orwella opisano 
karę „ewaporacji”. Była gorsza od 
kary śmierci, bo ofiarę wy-
mazywano z kart histo-
rii, uznając nie tylko jej 
czyny, ale jej istnienie za 
niebyłe. Jak się wydaje, 
obecnie po śladach PRL 
oraz Orwella stąpa bez-
czelnie Instytut Pamięci 
Narodowej.

Nieco starsi Czytelni-
cy być może pamiętają, że 
był kiedyś taki facet, które-
go w 1992 roku na życzenie 
dygnitarzy „Solidarności” 
wsadzono do więzienia. To 
był wówczas głośny proces 
polityczny w tzw. sprawie pa-
lantów z „Solidarności”. Oko-
liczności tego procesu można 
sobie przypomnieć na stro-
nie ryszardzajac.pl. To właś-
nie tego Ryszarda Zająca 
wsadzono wówczas za kraty, 
bo sprzeciwił się kryminalnym 
uczynkom aktywistów „S”, po-
dejmowanym wówczas w kam-
panii wyborczej do Sejmu.

Oj, działo się wtedy, działo 
w Wodzisławiu Śląskim – „»nieznani 
sprawcy« usiłowali podpalić prywatny 
samochód prezydenta miasta, oskar-
żyli jego współpracownicę o handel 
narkotykami, grozili skrzywdzeniem 
jej dzieci, włamali się do biura par-
lamentarnego”. Do tego aktyw „S” 
nasyłał wiele kontroli. A zaczęło się 
od tego, że prezydent tego miasta 
wypowiedział lokal miejscowej „So-
lidarności”, bo nie płaciła czynszu. 
Jedynie słuszna władza, czyli właś-
nie „Solidarność”, doprowadziła 
do odwołania prezydenta. Ryszarda 
Zająca w „drukowanym” procesie 
wsadzono za kraty. Wkrótce więc 
okrzyknięty został pierwszym więź-

niem politycznym III RP. Na fali 
społecznego oburzenia wybrano go 
posłem na Sejm z listy SLD. Unie-
winniony został dopiero po siedmiu 
latach. Czy zatem facet, który

podniósł rękę na 
„Solidarność”,
może być mile postrzegany przez 
działaczy NSZZ „S” oraz okadza-
jących ich „badaczy” IPN? To pyta-
nie retoryczne. Nic więc dziwnego, 
że postępuje proces „ewaporacji” 
Zająca.

W lutym 2014 r. w swoim perio-
dyku „Czasypismo” nr 2 (4)/2013 
IPN ogłosił, że Teresa Baranow-
ska była „redaktorką pisma opo-
zycyjnego (…) »Bajtel«. Jego 

prawdziwy redaktor 
– Zając – zwrócił się zatem 

o sprostowanie do dr. hab. Adama 
Dziuroka z katowickiego oddziału 
IPN. Pełni on tam obowiązki „na-
czelnika oddziałowego biura edu-
kacji publicznej”. Pan naczelnik 
grzecznie odpowiedział, że redak-
tor Zając może IPN-owi skoczyć. 
Po pierwsze – „(…) treść artyku-
łu pozostaje w zgodzie z ustalenia-
mi badawczymi publikowanymi 
w Encyklopedii Solidarności (…)”. 
Przypomnijmy, że te „ustalenia 
badawcze” to notatka dotyczą-
ca Baranowskiej, napisana przez 
Baranowską. Po drugie – czas na 
sprostowanie minął. O obiektyw-

nej prawdzie historycznej naczel-
nik się nawet nie zająknął. W ko-
lejnym piśmie walnął z grubej rury 
– „twierdzenie zawarte w artykule, 
że Teresa Baranowska była redak-
torem, jest prawdziwe, albowiem 
w świetle opublikowanych badań 
naukowych należała do kolegium 
redakcyjnego”. Te „badania nauko-
we” to ta sama notatka Baranow-
skiej o Baranowskiej.

Zdesperowany redaktor „Baj-
tla” napisał do prezesa IPN dr. 
Łukasza Kamińskiego oraz ów-
czesnego redaktora naczelnego 
„Encyklopedii Solidarności” dr. 
Grzegorza Waligóry. Zającowi 
odpowiedział dyrektor generalny 
IPN Jacek Paszkiet. Jego zda-

niem kłamstwo o Baranow-
skiej jako redaktorce Baj-
tla „absolutnie nie wyklucza 
Pańskiego udziału w zespole 
redakcyjnym, który w żadnej 
mierze nie jest kwestionowa-
ny”. Oczywiście o żadnym 
sprostowaniu nie było mowy.

Do Sądu Okręgowego 
w Katowicach trafił zatem 
pozew Zająca o ochronę 
autorskich praw osobistych 
oraz ustalenie autorstwa. 
Wskazał w nim, że „zgodnie 
z definicją pojęcia »redaktor«, 
zawartym w art. 7 ust. 2 pkt. 
6 ustawy Prawo prasowe, »re-
daktorem jest dziennikarz de-
cydujący lub współdecydujący 
o publikacji materiałów pra-
sowych«(…), zaś Teresa Bara-
nowska ani żadna inna osoba 
nie była redaktorem »Baj-
tla«”. Podniósł też, że autor 

ma prawo do oznaczania dzie-
ła swoim nazwiskiem, zaś przypisy-
wanie autorstwa „Bajtla” jakowejś 
Baranowskiej i innym osobom to

prawo narusza.
Sędzia Joanna Głogowska 

wykazała się właściwą postawą 
wobec historii najnowszej w ogó-
le, a „Solidarności” w szczególno-
ści. Oddaliła pozew i zasądziła od 
Zająca ponad 3 tys. kosztów sądo-
wych. W uzasadnieniu wskazała, że 
„świadek zeznał, iż 90 proc. to za-
sługa Ryszarda Zająca, reszta na-
leżała do innych”. Przyznała także, 
że „Józef Zajkowski (…) z pisa-
niem tekstów do gazety nie miał nic 
wspólnego”. W konkluzji uznała, 
że „z zeznań wszystkich występu-
jących w sprawie świadków, którzy 
posiadali jakiekolwiek informacje 

na temat autorstwa »Bajtla« wyni-
ka jednoznacznie, że było to dzieło 
wspólne, przy czym 90 proc. zasługi 
w jego wydawaniu należy się powo-
dowi” (Zającowi – red.).

Sędzia Głogowska „ustaliła”, że 
Teresa Baranowska była jednak re-
daktorem „Bajtla”, o czym ma zda-
niem sędzi świadczyć to, że w 1988 
roku przedstawiciele „Bajtla” 
„udali się na wizytę do Biskupa Bed-
norza” (cytat z uzasadnienia wyro-
ku), a oprócz Zająca była tam rów-
nież Baranowska. Sąd Apelacyjny 
w Katowicach (sędziowie: Piotr 
Wójtowicz, Anna Bohdziewicz, 
Aneta Pieczyrak-Pisulińska) 
również oddalił apelację i zasądził 
od Zająca kolejne 2340 zł kosztów. 
Razem wątpliwa przyjemność zła-
pania IPN-u na kłamstwie koszto-
wała twórcę „Bajtla” ponad 5 tys. 
Zapewne odechce mu się w przy-
szłości podnoszenia ręki na Insty-
tut Prawdy Notatkowej.

Katowicki Sąd Apelacyjny jed-
nakże stwierdził wprost, że jeśli 
uwzględni się definicję słowa „re-
daktor”, to Baranowska „takiej 
roli w »Bajtlu« nie odgrywała (…), 
była współpracownikiem, osobą do-
starczająca materiały, przekazują-
cą korespondencję, pośredniczącą 
w kolportażu”. I dodał: „Biorąc pod 
uwagę, że kwestionowana informa-
cja została zawarta w czasopiśmie 
zajmującym się publikowaniem ma-
teriałów historycznych i mającym na 
celu propagowanie wiedzy o historii 
najnowszej, zasadnie można ocze-
kiwać, aby przekazywane informa-
cje były możliwie precyzyjne”. IPN 
ma jednak te zastrzeżenia sądu 
gdzieś. Sprostowania opublikowa-
nego kłamstwa nie będzie.

Szczerze mówiąc, wszystko nam 
jedno, kto redagował jakieś niele-
galne pisemko anty-PRL-owskie 
ćwierć wieku temu. Warto jednak 
zauważyć, że IPN przyłapano na 
kłamliwych „ustaleniach badaw-
czych”, zwanych też „badania-
mi naukowymi”. Jeśli tak samo 
rzetelnie „ustalane” są inne fak-
ty z historii najnowszej, to już po 
paru miesiącach rządów PiS oka-
że się, że jedyną prawdziwą opo-
zycją w Polsce byli wyłącznie Ka-
czyńscy. Z PRL-owskim ustrojem 
walczył tylko Lech, a Jaruś z ko-
tem mu pomagali. Wszyscy inni, 
z Kuroniem i Michnikiem włącz-
nie, byli agentami Kiszczaka jako 
przyszli beneficjenci „zmowy Okrą-
głego Stołu”…

WOJCIECH PODGÓRSKI

Jak kłamie IPN


